Slik har det gått med norske gatemagasiner
De fleste av =Oslos etterfølgere fikk en pangstart. I dag er halvparten av magasinene lagt ned, andre har omstilt seg og fått nye grupper av selgere.
Tiggerne skal selge magasin, kunne vi lese i avisene sommeren 2005. I slutten av juni kom =Oslo på gata, bare en måned etter at Sosial- og helsedirektoratet innvilget pengestøtte. Snart ble Oslos tiggere bedre kjent som selgere. Etter et halvt år hadde 325 personer registrert seg som magasinselgere, og det skulle bli mange flere.
På ettårsdagen i 2006 fortalte =Oslo-selger Tore Hammer til VG at han kunne selge opp mot 40 blader på en god dag. «90 prosent av dem jeg møter er positive. Jeg har aldri møtt så mange hyggelige mennesker som etter jeg begynte å selge bladet», sa Hammer.
Helt fra starten var =Oslo rettet mot vanskeligstilte, ikke bare rusavhengige, og slett ikke bare brukere av ulovlige stoffer. Hammer var avhengig av alkohol, mens andre selgere hovedsaklig kunne slite med psyken eller annet som gjorde det vanskelig å ha ordinært arbeid.
Magasinets suksess kom brått på for medarbeiderne, som jobbet på frivillig basis. For å sikre stabilitet, trengte Erlik mer profesjonell drift. Det som startet som en forening, ble til en stiftelse, og lønnede medarbeidere ble rekruttert. Bladet fikk en fast frekvens med utgivelse hver måned.
Etter fire år var =Oslo blitt ett av få gatemagasiner i verden som klarte seg uten både annonser og statsstøtte. For denne bragden mottok Erlik «Award for Social Enterprise» fra International Network of Street Papers i 2013.
Samme år ble salget utvidet til en rekke byer på Østlandet. Først fikk bladene egne lokaldeler og navn etter fylket hvor de ble solgt. I dag selges samme magasin i sju byer under navnet Erlik. =Oslo har aldri vært truet av nedleggelse, noe som hovedsaklig skyldes skyhøyt salg av den årlige juleboka.
Mer enn et magasin
Da Trond Schjerfstad hørte om =Oslo sommeren 2005, studerte han journalistikk, etter mange år som datalærer. Før jul i 2005 realiserte han ideen om et gatemagasin i Tromsø. I løpet av det første året fikk bladet Virkelig 70 selgere. I samme periode sank vinningskriminaliteten i byen betraktelig. Redaktøren mente selvsagt det skyldtes gatemagasinet.
I 2009 overtok skuespiller og lokalkjendis Eirik Junge Eliassen som redaktør. To år senere ble det meldt om pengekrise i Virkelig, etter fire år uten offentlig støtte. Magasinet ble reddet av kronerulling fra lokalt næringsliv og holder det fortsatt gående, nå med Alf Krogseth som redaktør.
Ei som har vært med hele veien, er fotograf og grafisk designer Trine Lise Lockertsen. Hun forteller at magasinet ikke lenger er truet av nedlegging.
– Vi har fått økt tilskudd fra kommunen. Nå får vi en halv million i året, og det har berget oss. Kommunen så at vi var mye mer enn bare et magasin. Vi er en varmestue for langt flere enn våre egne selgere. Vi deler ut klær, lørdagssuppa er veldig viktig, og Tromsø matsentral leverer mat til oss daglig.
Lockertsen mener rusavhengige generelt har fått det bedre i dag, men det trengs sosiale tilbud. Mange som kommer til Virkeligs lokale i Storgata i Tromsø er ensomme. Gatemagasinet utretter mye med to og en halv stilling, og mange frivillige hjelper til.
– Det virker som om interessen for selve magasinet har gått ned, både blant selgere og kjøpere. Det er et problem at vi ikke har fått til noen ordning for mobilbetaling. Noen selgere har egen Vipps, og de selger nok mer, sier hun.
Klart for Kristiansand
Kristiansand var også tidlig ute med gatemagasin. I august 2006 kom første nummer av Klar, og to måneder senere var det 11 registrerte selgere. Redaktør Oddmund Harsvik la ikke skjul på at han selv hadde hatt rusproblemer, og markerte seg med sterke meninger om drikkepress rundt jul. I 2007 begynte salget å svikte. Rusavhengige sa at de følte seg stigmatisert når de solgte bladet i Kristiansand. Fortsatt var det bare 10–12 faste selgere.
I 2009 prøvde Sørlandssenteret å forby Klar-selgere på sitt område, men de snudde etter massiv kritikk. Da hadde magasinet 30 faste selgere i Kristiansand, og 10 i Arendal. Veien framover ble likevel humpete. Magasinet var flere ganger truet av nedleggelse, og ble reddet av veldedighet. I februar 2020 la Klar ned driften for godt. Da var opplaget nede i 5000. Sommeren 2021 startet Kirkens Bymisjon et nytt gatemagasin i byen, under navnet MOT.
Kjente ikke igjen selgerne
I Bergen så gatemagasinet Megafon dagens lys i 2007. Senter for Arbeidslivsforberedelse (ALF) tok initiativet, og driften var helproff fra starten. På den tiden hadde Bergen 700 hjemløse, noe som var norgesrekord i forhold til folketallet. I juni kunne 164 selgere feire 100 000 solgte av de første fire numrene til sammen. Det skulle ta sju år før salget begynte å svikte, og juleboka 2019 ble Megafons siste utgivelse.
Thomas Anthun Nielsen jobbet for magasinet i tolv år, hvorav ti som redaktør. Han forteller at det var både fordeler og ulemper med å være eid av kommunen.
– Vi sto ikke så fritt som man gjør i en stiftelse, men vi samarbeidet godt med andre kommunale hjelpetiltak. Selgere som kom inn i LAR (Legemiddelasistert rehabilitering) opplevde seg som rusfrie, og ville ikke lenger assosieres med magasinet. Da kunne vi sluse dem inn i andre arbeidstilbud hos ALF, som vaskeri og vedlikehold.
Anthun Nielsen synes det var stas å arrangere verdenskonferanse for gatemagasiner i 2009. Likevel trekker han fram noe annet som sitt beste Megafon-minne: et møte med en småbarnsmor på gata.
– Hun kommer bort til meg, prater en stund og lurer på om jeg ikke kjenner henne igjen. Det gjør jeg ikke. Da forteller hun at hun solgte Megafon for fem år siden. Det går opp for meg at hun var den kvisete, unge jenta jeg kjente. Nå var hun kvitt typen som ikke var bra for henne, hun hadde fått familie og et fint liv. Det samme skjedde en gang jeg kom inn i en strikkebutikk. Der satt en middelaldrende, klassisk strikkedame og så rart på meg fordi jeg ikke gjenkjente henne. Hun var ikke lenger gul i huden, slik hun hadde vært som Megafon-selger.
Den tidligere redaktøren så ikke på nedleggelsen som et nederlag. Selgerne hadde fått det bedre og hadde ikke lenger samme behov for gatemagasinet. Anthun Nielsen ser et slags hierarki av rusavhengige, der Oslo er siste stopp. De som har det verst, blir ikke værende i Bergen, men drar til hovedstaden, der dop er billigere. Megafon-selgerne som ble i Bergen kom seg videre i livet, og magasinet prøvde ikke å overleve for enhver pris. Tvert imot var ambisjonen hele veien å gjøre seg selv overflødig.
Nye selgergrupper
I juni 2007 fikk Trondheim gatemagasinet Sorgenfri. Første nummer hadde et opplag på 20 000, men bare halvparten ble solgt. Selgerne strevde med å få innpass på kjøpesentre. Et år senere gikk det bedre, og salget ble snart utvidet til flere steder i Midt-Norge. Ved tiårsjubileet hadde magasinet 400 registrerte selgere totalt.
Trondheim kommune bidro med 400 000 kroner i fast årlig støtte. Økonomien var likevel trang, og i 2018 ble det snakk om nedleggelse. Koronakrisen forverret situasjonen, og Sorgenfri innledet et samarbeid med =Oslo. =Oslos nye redaktør Erlend Paxal hadde ti års bakgrunn fra Sorgenfri, og er i dag redaktør for begge magasiner. Den nylige sammenslåingen av stiftelsene Erlik og Sorgenfri gir bedre økonomiske utsikter for begge.
Sivert Skogvold Rygg jobber i distribusjonen i Trondheim. Han forteller at Sorgenfri har fått stadig færre selgere, og at selgergruppa har endret seg.
– Vi har alltid vært til for rusavhengige og psykisk syke. Nå er det flere selgere som bare har psykiske helseproblemer. I senere tid har vi også tatt inn andre typer vanskeligstilte. Noen har hatt slag og sitter i rullestol. Vi har færre i tung og aktiv rus, og flere rolige og stabile selgere. Vi samarbeider med kriminalomsorgen, og mange tar samfunnsstraffen sin hos Sorgenfri. Flere av de rusavhengige selgerne har kommet inn i LAR og fått en bedre livssituasjon.
Frykter digital fremtid
I april 2009 fikk Stavanger og Sandnes gatemagasinet Asfalt. Investor Johan H. Andresen bidro med rådgivning og betydelig økonomisk støtte, gjennom Ferd Sosiale Entreprenører. Asfalt rettet seg kun mot selgere med rusproblemer.
I 2014 var opplaget på 30 000, med utgivelse annenhver måned. Bladet ble solgt over hele Rogaland. Seks salgskontorer ble drevet av henholdsvis Bymisjonen, Byprestene i Sandnes, Foreningen for Mental Helse og kommunale myndigheter. Ved tiårsjubileet hadde de 700 registrerte selgere. Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland mottar ikke offentlig støtte.
Arbeidsleder Tom Erik Eltervåg har jobbet i distribusjonen i Stavanger i åtte år, gjennom Kirkens Bymisjon. Han har flere forklaringer på Asfalts suksess, og den viktigste er miljøarbeid.
– Vi har plass til femti selgere her i kafeen hvor magasinet distribueres. Det gjør at de kommer tilbake. Vi har PC de kan bruke, og tillitspersoner som hjelper dem opp mot det offentlige, for eksempel med å skrive søknader. Selv prøver jeg alltid å forbedre meg. Jeg besøker andre gatemagasiner i hele Skandinavia for å hente ideer. Vi trenger ikke å finne opp kruttet på nytt.
Eltervåg ser en stor utfordring for Asfalt i fremtiden, nemlig digitaliseringen av samfunnet.
– Mange av selgerne våre er digitale analfabeter. Det meste av salget går gjennom Vipps, men selgerne vil helst ha kontanter når de kommer hit for å hente ut pengene. Jeg må passe på at det alltid er nok kontanter her. Mange av selgerne har ikke bankkort, og de som har pleier å miste det. Samtidig er det stadig flere butikker som nekter å ta imot kontanter, særlig nå under korona.
Lokale forsøk
I juni 2009 kom =Fredrikstad, et nytt magasin fra Stiftelsen Erlik. Redaktør Mona Eieland involverte seg like mye i miljøarbeid som i redaksjonsarbeid, og bladet fikk 80 selgere det første året. Dokumentarfilmen «Det røde eplet» gjorde mange opptak i salgslokalet i Borggata 6, og belyste betydningen av verdig arbeid.
Til tross for sterkt lokalt engasjement, ble det vanskelig å opprettholde et eget magasin i Fredrikstad. Først ble bladet omdøpt til =Østfold og utvidet til flere byer i fylket, med en lokal del og en fellesdel med =Oslo. I 2013 fikk Fredrikstad et helt nytt blad med egen stiftelse. GatemagaZinet fikk med seg ildsjelen Mona Eieland, og holdt ut i seks år før de måtte legge ned. I 2019 var Erlik tilbake i byen, med distribusjonshjelp fra Kirkens Bymisjon.
I Bodø kom magasinet Ekko på gata i august 2011. De første utgavene solgte rundt 4000 eksemplarer hver, men allerede året etter var økonomien anstrengt. Magasinet fikk 60 registrerte selgere det første året. Høsten 2012 ble det rift om de beste salgsplassene, da Folk er Folk inntok byen. Ekko hadde også selgere andre steder i Nordland, men det var vanskelig å skaffe sponsorer og annonseinntekter.
Vinteren 2015 ble magasinet slått sammen med Virkelig i Tromsø. Isteden for bakside hadde bladet to forsider, så Ekko-selgerne fortsatt kunne vise sin egen logo. Kirkens Bymisjon tok seg av distribusjonen i Bodø. Det «nye» magasinet solgte rundt 7000 eksemplarer i måneden. I 2018 ville Ekko heller samarbeide med =Oslo, og de lokale selgerne gikk over til å selge Erlik.
=Oslo
- Startet i juni 2005 i Oslo.
- Nedslagsfelt: Erlik har i dag selgere i Oslo, Fredrikstad, Sarpsborg, Sandefjord, Hamar, Lillehammer, Nesbyen og Bodø.
- Høydepunkt: =Oslo-selger Nils Christer Modin fikk besøke og intervjue kong Harald på Slottet til juleboka i 2010. Begivenheten inspirerte til teaterstykket «=Oslo» på Det Norske Teatret, med regi av Petter Næss og Nicolai Cleve Broch i rollen som Christer.
Virkelig
- Startet i desember 2005 i Tromsø.
- Nedslagsfelt: Har vært solgt i Finnsnes, Harstad, Mo i Rana og Bodø foruten Tromsø.
- Høydepunkt: Til femårsdagen ga Virkelig ut CD-en «Plata tell gata» med elleve artister fra landsdelen. Det ble en såpass stor suksess at «Plata tell gata 2» kom året etter.
Klar
- Startet i august 2006 i Kristiansand, nedlagt i 2020.
- Nedslagsfelt: Ble solgt i Kristiansand, Søgne, Vennesla, Mandal, Lyngdal, Kvinesdal, Arendal, Grimstad og Lillesand.
- Høydepunkt: I 2008 ble Klars bedriftsfotballag norgesmestre i gatefotball. Laget besto av selgere og rehabiliterte rusavhengige. Samme år møtte laget fotballklubben Starts gullag fra 1980 til showkamp på Kristiansand Stadion.
Megafon
- Startet i februar 2007 i Bergen, nedlagt i desember 2019.
- Nedlagsfelt: Megafon hadde selgere i Bergen, Molde, Ålesund, Voss, Odda, Leirvik og Os.
- Høydepunkt: I mai 2009 var Megafon vert for den årlige konferansen til International Network of Street Papers (INSP). Alle verdensdeler var representert, med 100 deltakere fra 29 land. Som avslutning på konferansen fikk deltakerne oppleve den norske nasjonaldagen.
Sorgenfri
- Startet i juni 2007 i Trondheim.
- Nedslagsfelt: Sorgenfri har vært solgt i Stjørdal, Steinkjer, Orkanger, Røros og Brønnøysund.
- Høydepunkt: «Tidenes trønderske veldedighetskonsert» ble det kalt da nær seksti musikere gjenskapte The Bands avskjedskonsert «The Last Waltz» i Trondheim i 2014. Inntektene på 639 000 kroner gikk til Sorgenfri, og konserten ble utgitt på dobbelt-CD. Senere kom dokumentarfilmen «Engler til bords», med konsertopptak og innblikk i magasinselgernes liv.
Asfalt
- Startet i april 2009 i Stavanger og Sandnes.
- Nedlagsfelt: Rogaland.
- Høydepunkt: I 2016 prøvde Asfalt seg på noe helt nytt for norske gatemagasiner, og utga en kokebok før jul. Oppskriftene kom fra lokale restauranter, og selgerne bød på kokketips og matminner. Boka ble en suksess, og matbok til jul har siden blitt en fast juletradisjon for magasinet.
=Fredrikstad
- Startet i juni 2009 i Fredrikstad, og skiftet navn til =Østfold i 2011. Nedlagt i 2013, da GatemagaZinet overtok fram til 2019. I dag selges magasinet Erlik i byen, i samarbeid med Kirkens Bymisjon.
- Nedslagsfelt: Da =Fredrikstad endret navn til =Østfold ble salget utvidet til Sarpsborg og Moss.
- Høydepunkt: På ettårsdagen den 8. juni 2010 var det stor feiring i Båthusteatret, med selgere og lokale underholdere på scenen. Et annet høydepunkt var filmen «Det røde eplet», som fulgte magasinselgerne gjennom to år. Den vant publikumsprisen under festivalen Nordic Docs i 2013.
Ekko
- Startet i august 2011 i Bodø, nedlagt som selvstendig magasin i 2015.
- Nedslagsfelt: Hovedsaklig Bodø, enkelte selgere andre steder i Nordland.
- Høydepunkt: Våren 2014 arrangerte Ekko en konferanse for alle norske gatemagasiner, med et stjernelag av foredragsholdere fra landsdelen. Det ble også tur til Saltstraumen.
Artikkelen sto på trykk i =Oslo nr. 4/2021.