Oslo er en delt by
En T-banetur tok oss fra østkanten til vestkanten. Elever fra Sandefjord fikk selv se de store forskjellene i Oslo.
Skillet mellom øst og vest har vært et faktum lenge. Forfatter Yngve Kveine ønsker å belyse dette. Hans første roman heter «Lyden av asfalt». Den beskriver en tøff oppvekst med guttegjengen på Linderud i Oslo øst. Etter utgivelsen av boken skrev Yngve en kronikk i Aftenposten. Den het «Oslo – den delte byen». Både boka og kronikken kritiserer det sterke skillet mellom østkanten og vestkanten. I kronikken oppfordret han flere til å ta en T-banetur, for eksempel fra Linderud til Røa, for å se ulikhetene med egne øyne, og oppleve nye steder i Oslo.
På Linderud T-banestasjon står tre spente skoleklasser, flere lærere – og Yngve. Vi befinner oss på østkanten. Høye blokker reiser seg fra bakken rundt oss. Elevene er fra Sandefjord. Mange av dem får i dag sin aller første tur med T-banen.
Bakgrunnen er slik: Læreren deres, Sondre Moe Sannes, leste Yngves kronikk. Han ble inspirert til å ta med elevene på en guidet tur fra øst til vest. Dermed ble dagen planlagt, med forfatteren som guide.
– Jeg ville ta med elevene på dette for å vise dem flere sider av Oslo. Vi har undervist mye om sosiale ulikheter og velferdsforskjeller i samfunnet, så dette passet midt i blinken. Jeg tror det er viktig å ta med elever på en tur som dette. Slik kan elevene oppleve forskjellige steder på egen hånd, og ikke bare lese om det i en lærebok, sier Sannes.
Turen starter. Yngve Kveine forteller engasjert om sin barndom som
en usikker gutt, med rødt krøllete hår og kviser. Han forteller om alkoholikerne på Linderud-senteret, spionasjen på den nakne nabodama, og stoltheten han og gutta hadde over å bo på østkanten.
– Allerede da jeg var ung var skillet mellom øst og vest stort. Selv om det nå er en stund siden jeg var ung på østkanten, er skillet ikke blitt bedre. Tvert imot er ulikhetene og skillet større enn noen gang. Jeg håper elevene bruker sansene sine i dag. At de titter ut av vinduet på banen, og at de tenker over det de ser.
Vi setter oss på T-banen og kjører mot vest. Vi stopper på Røa, Oslos beste vestkant. Plutselig er vi i en bydel med økt levealder, høyere inntekt, mindre sykefravær, færre sosialboliger og færre samlivsbrudd. Flere av elevene fra Sandefjord ser overrasket ut når Yngve forteller om forskjellene på menneskene her vest, som kun er tretti minutter unna der vi startet, i øst.
Jeg tar en prat med noen elever og finner ut at det også er sosiale ulikheter i Sandefjord, men ikke så tydelige som i det todelte Oslo.
– Denne dagen har vært interessant og informasjonsrik. Jeg var ikke klar over de store forskjellene i Oslo, selv om jeg har hørt om det før. Det er trist at det er sånn, men jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med, sier Joachim. Hans medelev Torger er enig, og legger til at han tror økonomisk og sosial status har mye å si for hvor folk velger å bosette seg.
Hvordan kan det ha seg at vårt kjære Oslo er så delt? Ifølge Yngve Kveine er ikke debatten ny. Flere rapporter har blitt lagt frem om skillet, og mange har hevet stemmen for å få til en endring.
– Det viktigste må være å endre på boligpolitikken. Det er alvorlig at ulike folkegrupper ikke ønsker å bo sammen. Det er alvorlig at flertallet av asylmottak, sosialboliger og høyblokker konsekvent blir plassert på østkanten. Jeg ser at det har blitt forsøkt å gjøre noe med problemet, men det strekker ikke til. Politikerne må innse at det er mer som må endres, sier Yngve.
Turen avsluttes på Grønland. Elevene gleder seg til å spise kebab eller indisk i nabolaget. Både Yngve, lærere og elever er enige om at dagen var en suksess. Nå håper de at opplevelsene brukes til refleksjon, og at flere kan bli inspirert til å gjøre noe lignende. Fordommer og klasseskiller kan endres med et initiativ som dette.
– Det finnes håp. Forskning viser at flere og flere, både etnisk norske og innvandrere, gjerne vil bo i «miksede» nabolag. Jeg ønsker ikke at klasseskillene fortsetter å øke, og jeg vet at mange er enig med meg, sier Kveine.
T-banen kan brukes til mye. Den kan ta deg til jobb. Den kan ta deg til venner, de vanlige stedene. Den kan også brukes til å bli kjent med Oslo. Ta T-banen til ukjente steder, se ut av vinduet, lukt, hør, gå av et sted du aldri har vært. Slik kan du bli kjent med en fin by.
Oslo består tross alt av så mye mer enn bare øst eller vest.
Én kommentar
Jim Dixon
Tax-funded =Oslo incited hatred towards vulnerable homeless people who were competing with them. Apparently =Oslo wished to maintain a monopoly.