Nå skal det brylarme for femte gang
Et meget spesielt jubileum markeres i kulturkirken Jakob i Oslo lørdag 3. mars, på slaget 12.00: Da starter den femte BRYLARM-festivalen, til ære og glede for Erlik-selgerne. Og husk: Du har fortsatt gratis adgang.
På papiret er Brylarm en minimusikkfestival som foregår under, og låner lokaler av, den større festivalen Bylarm. Sistnevnte fylte 20 år i 2017.
Der Bylarm er en festival med nye spennende artister og seminarer, og et program i stor grad rettet mot musikkbransjen, er Brylarm noe helt annet.
I de timene på dagtid festivalen varer er det gratis inngang og åpent for alle. Altså store og små, folk fra gata og folk som bor i villa. Her møtes alle på like fot, med øre for fine musikkopplevelser.
Kulturkirken Jakob er et nytt konsertlokale for festivalen, som tidligere har holdt hus både på Sentrum Scene og i telt på Youngstorget. I kirka blir det både jubileumsutstilling og samarbeid med gjengen i =Kaffe.
Vi møtte noen av dem som står bak festivitasen, for å høre litt mer om Brylarm-historien. Erlend Gjerde er en viktig person i denne sammenhengen. Han er en av ildsjelene som har vært med i Brylarm-teamet fra dag én, og som igjen jobber frivillig i år for =Oslo-selgerne og Stiftelsen Erlik.
– Det viktigste for meg er å få bruke tid på noe hundre prosent uselvisk, å få gjøre noe bra for noen som trenger det. Musikkbransjen handler i tillegg til kunsten, mye om å oppnå suksess og selvrealisering. Arbeidet med Brylarm gir meg et perspektiv jeg vet jeg har godt av, forteller han.
Det hele startet da plateselskapet Gjerde driver, Indie Recordings, skulle gi ut Oslo Ess-albumet Alle hjerter deler seg i 2013. De hadde lyst til å gjøre noe mer enn bare den vanlige promoteringen av albumet. Kanskje et samarbeid med noen? Ettersom flere av sangene deres handler om livet på gata, og folk det har gått galt for i storbyen, kom Oslo Ess og Erlend på at gatemagasinet =Oslo kunne være en partner. Det gikk ikke lang tid før de møtte opp i Skippergata 14, med 20 000 eksemplarer av cd-en. Den ønsket de å donere til magasinet og selgerne. Så cd-platene ble pakket sammen med mars-nummeret av =Oslo, samtidig som de tre Oslo Ess-medlemmene Knut-Oscar Nymo, Åsmund Lande og Peter Larsson også prydet forsiden.
Camilla Svingen, daglig leder i Stiftelsen Erlik, sier at samarbeidet med Oslo Ess hadde ringvirkninger de ikke kunne se rekkevidden av den gangen.
– Det viktigste er selvfølgelig Brylarm, som er blitt en av Oslos stolteste tradisjoner. Men vi merket også at den utgaven av bladet gjorde noe med statusen vår hos yngre kunder. Før var den typiske =Oslo-kunden en kvinne midt i livet. Nå melder selgerne om nittenåringer som kjøper magasinet, og spør hvor de kan få kjøpt =Oslos t-skjorte. Dette er jo de kundene selgerne skal leve av i framtida. At vi når dem er livsviktig.
Hun forteller hvordan gratisfestivalen vokste frem:
– Under samarbeidet med Oslo Ess besøkte bandet salgslokalet vårt i Skippergata. Her ble de kjent med vanskeligstilte magasinselgere, og fikk også spilt litt med noen av dem. Slik oppsto ideen om gratisfestivalen. Dette skulle være en mulighet for alle dem som aldri kan unne seg en festival- eller konsertbillett å få oppleve norske artister live. I tillegg skulle de dyktige musikerne som finnes blant =Oslo-selgerne og på gata få en sjanse til å opptre foran et stort publikum. På den måten kunne de vise hvilke ressurser som finnes blant samfunnets usynlige.
Camilla sier at det var en grunn til:
– Vi ønsket å gi noe tilbake til byen Oslo, og alle menneskene i den som har tatt =Oslo og selgerne imot med åpne armer. De som kjøper magasinet og gjør dagene til gatemagasinselgerne litt varmere og finere. Brylarm er vår takk til dem, sier hun stolt.
Anngunn Sørli er en annen som blir i fyr og flamme når hun snakker om gratisfestivalen, er. Hun driver til daglig selskapet Hito Promo, som markedsfører en rekke store, norske artistnavn. Men i årets første måneder er det Brylarm som er hjertebarnet.
Hun forteller at årets festival kommer til å bli helt spesiell av flere grunner:
– Det er fint å tegne voksestreker på dørkarmen. Etter fire framgangsrike år blir det ekstra gøy å tegne opp streken for femårsjubileet i 2018. Kulturkirken Jakob inviterer dessuten – som kirkerom flest – til ekstra ettertanke. Årets arrangement blir nok noe helt eget. Jeg er forberedt på sterke inntrykk, smiler hun.
Gutta i Oslo Ess har hele veien også hatt ansvaret for å hanke inn artister til den årlige festen. De blir veldig ivrige når vi spør om programmet for i år:
– Vi er helt overveldet over rausheten til artistene som stiller opp sammen med oss, for folket på gata, begynner vokalist og gitarist Åsmund Lande.
Han ramser opp:
– Legendene i De Lillos satte alle andre planer til side for å bli med. Hilma Nikolaisen, vår venninne gjennom mange år, stilte på et blunk. Marion Ravn er egentlig travelt opptatt med Les Misérables, men kommer allikevel til Brylarm. Selveste Skambankt, som kommer med nytt album i februar, tar med hele rockeriggen sin fra Jæren for å avslutte dagen med et smell.
Åsmund poengterer at det blir innslag fra flere =Oslo-selgere på scenen, noe som alltid er det som gjør mest inntrykk på både publikum og artister.
– Deres opptreden er også det som minner oss på hvorfor vi arrangerer Brylarm hvert år: ønsket om å gi selgere av =Oslo og folk på gata ekstra oppmerksomhet og anerkjennelse. Her skal vi rett og slett prøve å gi dem en ekstra hyggelig dag på jobben. Jeg tror dette skal bli tidenes Brylarm, konstaterer Åsmund.
Erlend Gjerde er enig:
– Det tar gjerne litt tid å få jenket ting på plass, til der det bør være. Akkurat nå føles det som at vi har gjort dette i fire år nettopp for å komme akkurat dit vi er i nå. Vi er bedre forberedt enn noen gang. Det å komme inn i Kulturkirken Jakob er veldig riktig for Brylarm. I tillegg får vi altså jubileumsutstilling og gjengen fra =Kaffe. Dette viser at vi kan bygge videre på samarbeidet med Bylarm i mange år fremover.
Fire år med festivalen har bidratt til å viske ut avstanden mellom folk, med musikk som felles plattform, mener Anngunn Sørli.
– Selgerne av =Oslo tilbys en arena hvor de kan vise seg fram som hele mennesker og som seg selv, på lik linje med andre artister. Jeg håper trykket fra Brylarm har bidratt til at selgerne av =Oslo blir møtt med respekt, som likeverdige mennesker og arbeidsfolk, året rundt.
Åsmund i Oslo Ess oppsummerer ideen:
– Brylarm skal være et møte mellom mannen i gata og mannen på gata.
2 kommentarer
Olpop
Thank you for this post. Its very inspiring.
Herman
Er åå brylarm!!
Kjempebra artister!
Kult opplagt