La du merke til disse plakatene i dag?
Da =Oslo åpnet dørene i 2005, var det for å gi folk på gata et verdig alternativ til tigging, småkriminalitet og prostitusjon. Ved å kjøpe et blad og selge det videre med fortjeneste, kunne gatemagasinselgerne skape sin egen jobb, slippe å stå med lua i hånda og få møte dere andre som utgjør byen vår.
Siden den gang er det blitt bortimot tre millioner slike møter i Oslo-logatene , på kjøpesentre og andre steder =Oslo-selgerne har fått lov til å jobbe. Det som en gang ofte var tiggerplasser, ble til salgsplasser for snart 1900 registrerte selgere. Det har vært med å endre byen, selgernes liv og hvordan resten av samfunnet ser på sårbare grupper.
Hvem disse gatemagasinselgerne er har forandret seg mye på disse årene. De vil til enhver tid gjenspeile gatebildet i Oslo. Men noe har vært konstant: De er mennesker som av forskjellige grunner står utenfor det ordinære arbeidslivet, og derfor står i fare for å måtte tigge eller å bli utnyttet av kyniske aktører. Vår jobb er å være der for dem som trenger alternativet, uansett bakgrunn.
Vi snakker ikke like mye om =Oslo som et verdig alternativ eller om tigging lenger, til tross for at vi har holdt på med det samme i alle disse årene. Det ble vi minnet på tidligere i år, da reklamebyrået Schjeærven kontakt oss med en idé til en pro bono-kampanje. De ville minne folk som ferdes i byen på hvorfor =Oslo finnes og hvilke endringer et gatemagasin bringer med seg.
Torsdag 30. november, på utvalgte steder i byen, vil forbipasserende få se en liten hyllest til dem som har lagt vekk tiggerkoppen til fordel for arbeid. Så hold øynene åpne når du haster rundt i hovedstaden. På deler av Oslo S, et sted som kler oss godt, har byrået JCDecaux vært så generøse å låne bort reklameplass til kampanjen. Vanligvis har ikke =Oslo ressurser til å reklamere ute i verden på denne måten, så dette betyr mye for oss.