
=Kaffe gikk til topps hos Google
Erliks kaffebar =Kaffe er Oslos best likte serveringssted. Det fant Google ut da de sjekket kundeanmeldelser på sin tjeneste Local Guides i februar. Liza Waade har fått et nytt liv etter at hun begynte som barista for to år siden.
NB! Artikkelen ble skrevet før korona-krisen. Fra mandag 27/4 er =Kaffe åpen for take-away kl. 8-16:30, etter å ha vært stengt siden mars.
Liza Waade sto bak disken hos =Kaffe i Akersgata da Googles pressesjef Helle Skjervold kom innom med diplom. Det var ikke en utmerkelse selskapet ga for å være snille. =Kaffe kom øverst da Google Maps regnet ut hvem kundene i snitt hadde gitt flest stjerner. Serveringssteder med få anmeldelser ble utelatt fra kåringen.
— Jeg synes det var kjempemoro og kjempekult! Jeg ble faktisk veldig stolt, sier Liza.
Kaffebaren ble kjent for mange gjennom TV2s dokumentarserie om åpningen i 2018. Liza rakk ikke å bli med i serien, siden hun begynte i jobben et halvt år senere. I dag er hun den baristaen som jobber aller mest.
— Da jeg begynte hadde jeg ikke vært i arbeidslivet på ti år. Først jobbet jeg bare firetimersvakter et par ganger i uka. =Kaffe ga meg ordentlig arbeidslyst igjen. Nå kommer alt jeg tjener fra jobben. Det er godt å være uavhengig av NAV, og jeg har jobbet hardt for å komme dit.
Ble invitert på bad
Da Liza begynte som barista var hun litt engstelig. Nå gleder hun seg til å gå på jobb hver dag, selv om hun må opp før de fleste andre.
— Ofte har jeg tidligvakter som begynner halv sju. Jeg synes det er veldig fint å ta bussen så tidlig. Rutiner er viktig for meg. Jeg må ha spesifikke oppgaver, og liker å ha det litt travelt.
— Siden jeg har ADHD, går det fort unna av og til. En gang prøvde jeg å selge =Oslo også. Jeg synes det er et fantastisk blad, men jobben var ikke noe for meg. Jeg hadde ikke tålmodighet til å stå og vente på at noen skulle kjøpe. På den tiden var stabil inntekt en utenkelig drøm.
I ti år var Liza i aktiv rus, men før det jobbet hun i servicebransjen. Først på kaffebar da hun var fjorten, senere på Burger King og hos NetCom kundeservice. Hun har en forklaring på at kundene trives så godt hos =Kaffe.
— Vi møter kundene på en medmenneskelig måte. Det er trygt og fint å komme innom for alle aldersgrupper. Ungdom kjøper islatte og eldre kjøper dagens traktekaffe eller cappuccino. De gamle vil gjerne prate, og det tar vi oss tid til. Alle blir møtt med et smil, og lokalene er mer hjemmekoselige enn Espresso House, for eksempel.
Kaffebaren har mange faste kunder som kommer hver dag. Liza husker hva de skal ha, og har til og med blitt venn med folk hun har servert.
— En dame som jobber i UDI inviterte meg til å bli med å bade. Det beste med jobben er at jeg får et godt forhold til kundene. Jeg er sosial og får mye ut av det. Rett før Google kom med diplomet, hadde vi en gjest fra Kina som selv hadde funnet ut at vi fikk den beste ratingen. Det var gøy.
Løfter hverandre opp
Katrin Larsen er daglig leder i =Kaffe. Hun mener kåringen viser hva folk synes er viktig.
— Jeg tror folk liker å føle at de kjøper noe mer enn bare god kaffe. Mange er klar over konseptet vårt, og de som ikke er det kan lese om det når de kommer inn. Det er veldig viktig for de som jobber her å være en del av et fellesskap.
— Vi fokuserer mye på arbeidsmiljø, og har miljøarbeidere som jobber side om side med baristaene for å gjøre dagen best mulig. Det påvirker hvordan vi møter kundene. Likevel trodde jeg ikke vi skulle nå helt til topps hos Google. Det er helt fantastisk gøy!
Daglig leder Katrin Larsen, barista Liza Waade og pressesjef i Google Norge Helle Skjervold.
Katrin opplever at stadig flere turister kommer innom. Lørdager mellom tolv og to kan det være trangt om plassen. Ellers er det stort sett bedre plass enn det ser ut til.
— Det mange ikke vet, er at vi har en hyggelig underetasje. Det er bare å gå lenger inn og tørre å gå ned trappa. Vi har en plakat om det på døra, men den er lett å overse. Vi har også en avdeling til, på Lovisenberg. Den har foreløpig bare fem anmeldelser på Google, og ble ikke med i kåringen. Jeg må si atmosfæren er veldig fin der også.
Den sentrale beliggenheten til =Kaffe i Akersgata trekker mange gjester på helgetur i Oslo. Blir de sultne, kan de kjøpe sandwicher, yoghurt, salater og bakervarer. Kundenes opplevelse av kafeen smitter over på lederen.
— Jeg ser hva det betyr for folk på begge sider av disken å ha et sted som =Kaffe. Da føler jeg at min jobb også er viktig. Det betyr mye å se at kundene trives, og at baristaene synes det er all right å komme på jobb. Vi er enige om å løfte hverandre opp, fremfor å kritisere. Det står i servicekontrakten vår.
Disse ti serveringsstedene i Oslo får best karakter fra kundene på Google:
1. =Kaffe
2. Supreme Roastwork
3. Tunco Haugen
4. Statholderens mat og vinkjeller
5. Le Benjamin bar & bistro
6. Haralds vaffel
7. Maaemo
8. Tim Wendelboe
9. Pizzabua Grorud
10. Backstube Solli Plass
Kronoa-krisen gjør fremtiden usikker for =Kaffe. Nå trenger kaffebaren din hjelp. Se hvordan du kan gi din støtte på bidra.no

