Dobbel dyrtid for gatemagasinselgere
Tekst: Erlend Paxal
Foto: Even Skyrud
Når økonomien blir trangere og folk må kutte utgifter som ikke er strengt nødvendige, rammes selgerne dobbelt så hardt. I forrige utgave av gatemagasinet Sorgenfri i Trondheim, svarte selger Andreas slik da han ble spurt om hva folk bør vite om jobben han og kollegene hans gjør: «At vi ofte kan stå i timevis uten å få solgt ett blad. Uten lønn. Tenk litt over det!»
Dyrtiden vi er inne i, er en ny erfaring for mange. Økte kostnader på lånerenter og husholdningsvarer tvinger folk til å se på hva de kan ta seg råd til i hverdagen og prioritere hardere. For når lønnsveksten ikke holder tritt med prisoppgangen, blir betalingsevnen dårligere. Vi får reallønnsnedgang. Men dette er ikke et nytt fenomen for alle.
Gatemagasinselgerne har levd med en slik nedgang i lang tid. Inntekten deres er uløselig knyttet til hvor mye de selger. Samtidig som vanlige lønnsmottakere har fått sin inntekt oppjustert år etter år, har prisen på magasinene stått stille lenge. I praksis blir selgernes produkt billigere for hvert år som går. Og inntektene tilsvarende lavere.
Det er ti år siden sist utsalgsprisen på magasinet ble justert. Siden den gang har levekostnadene i Norge økt med rundt førti prosent. En prisøkning på produktet, og dermed økt fortjeneste for selgerne, har ligget i kortene lenge.
Endringen har sittet langt inne, for vi har fryktet at økt pris kan føre til tilsvarende dårligere salg. Derfor valgte vi heller ikke i år å øke prisen på magasinet du nå holder i hånda. I stedet gjør vi en endring i prisen på årets julebok. Den vil koste hundre kroner mer en den gjorde i fjor og de ni årene før det.
I år slippes juleboka 10. november. Vi håper du som kjøper den – til deg selv eller som julegave til en venn – har forståelse for den nye prisen. Vi lover å levere en bok som er vel verdt pengene, slik at selgerne får den lønnsøkningen de fortjener.
Erlend Paxal
Ansvarlig redaktør
Bildet ble tatt før jul i 2021.