Det går bra med oss
=Oslo går bra. Vi feirer tiårsjubileet vårt hele året til ende. Opplaget øker. Vi går med overskudd. Dette er fire hyggelige fakta. Ingen av dem interesserer Dagsavisen.
Der kunne vi nylig lese denne overskriften: «Gatemagasinene sliter. Opplagstallene stuper». Saken er illustrert med et digert arkivbilde. Det viser en selger som holder juleboka vår.
Påstanden er feil. Vi sliter ikke. Unntatt på ett punkt: Vi sliter med et fåtall journalister i andre medier. Disse journalistene får en rar ryggmargrefleks når de hører ordet «gatemagasin». Da tenker de «krise». Enhver sak om magasiner som vårt må vinkles så trist som mulig. Dagsavisens artikkel føyer seg inn i rekka.
Fotografiet som illustrerer saken er gammelt. Muligens var dette siste gang avisa så det som nødvendig å gå ut på gata for å snakke med oss. I 2015 holder det med et telefonintervju uten sitatsjekk.
Dette holdt også for NTB, som videreformidlet påstandene i artikkelen til resten av Norge. «Etter eget sigende» klarer vi oss bedre enn noen av de andre gatemagasinene, skriver Dagsavis-journalisten. Men vi «opplevde et stort opplagsfall» fra 2013 til 2014. Nei, vi satt ikke der og «opplevde» noe uventet. Det som skjedde var at vi doblet prisen, fra 50 til 100 kroner. Vi forutsatte at opplaget falt, og at selgernes inntekter økte. Begge deler slo til. Siden har opplaget økt igjen. Årets juli-utgave ble utsolgt lenge før måneden var omme. Vi måtte trykke ekstraopplag av augustnummeret.
=Oslo er en av hovedstadens viktige merkevarer. Søstermagasinet =Norge er kjent over hele Østlandet. Erlik-bladene gir vanskeligstilte verdighet, og en enestående jobbmulighet. Og dette vet du som har skaffet deg bladet: Erlik-bladene kjøpes med glede. Noen har kjøpt hvert eneste blad siden starten, og tatt vare på dem. Det er ikke verst.
Åpenbart finnes det langt flere glade kjøpere enn hva avisenes krisejournalister ønsker å se. Det må vi bare be om unnskyldning for.
Lars Aarønæs, ansvarlig redaktør i Erlik