– Å være god med hendene, gjør noe med hodet

Veien ut til arbeidslivet kan være lang og tungtrådd for noen av oss. I et lokale på Lambertseter får deltakerne i OsloKollega hjulene til å rulle gjennom å reparere og selge brukte sykler til folk i nærmiljøet.

Tekst: Emma Mastad
Foto: Leikny Havik Skjærseth

Arbeidsdagen hos OK:sykkel starter med å plukke opp brukte sykler hos gjenbruksstasjoner rundt omkring i Oslo. Det er mer enn nok sykler å ta av, så kun de beste får bli med videre. Rolf Emil forteller at de noen ganger fyller tre–fire fulle varebiler med sykler som de tar med tilbake til verkstedet. Dersom syklene er for ødelagte, kan kanskje delene demonteres og leve videre på en annen sykkel. Slik holder de hjulene i gang. 

Rolf Emil har pusset opp 392 sykler i løpet av sin tid hos OsloKollega, og det skal litt til for at noen rekker å ta ham igjen.

– Ingen greier å sammenligne seg med meg, jeg tror ingen av mine kollegaer greier å jobbe så fort, sier Rolf Emil kry.

Verkstedet til OK:sykkel ligger altså på Lambertseter, i et stort lokale som også huser to av OsloKollegas andre arbeidsarenaer – OK:data, som reparerer og videreselger elektronikk, og OK:bistro, en kantine som leverer mat til barnehager. Totalt har OsloKollega rundt 250 arbeidstakere, som er her enten via arbeidsforberedende trening (AFT) eller varig tilrettelagt arbeid (VTA), og 80 ordinært ansatte. I tillegg til lokalet på Lambertseter, har de også arbeidstakere i næringslivet, blant annet hos Børsparken hotell og på et sykehjem.

Vinninga går opp i spinninga

På Lambertseter står Jannecke klar til å ta imot syklene som akkurat har blitt hentet på gjenbruksstasjonen. Når dagens fangst skal inspiseres, er det spesielt én barnesykkel som stikker seg ut.

– Den Kilimanjaroen var litt artig, er den tung? spør Jannecke.

Folk er kresne på hvilke sykler de kjøper til ungene sine, sier hun. De skal ikke være for tunge, og de skal være i god stand. Det er langt fra alle syklene som får bli med inn på verkstedet.

– Det må ikke være for mye jobb, da går vinninga opp i spinninga. Det må være noe spesielt med den.

Jannecke er en av veilederne som driver opplæring og følger opp deltakerne her på OK:sykkel. Hun har selv levd et hardt liv på gata og har vært i arbeidstiltak siden hun var 18 år. I flere år var hun møbeltapetserer, og hun har også jobbet lenge i barnehage, men syntes det var godt å begynne her på Lambertseter.

– I barnehage så snakker de om at man skal tilrettelegge, men jeg har kronisk migrene og angst, så når det går dårlig, går det skikkelig dårlig.

Nå har hun en 50 prosent stilling med kortere arbeidsdager, og vet at hun kan gå hjem og slappe av etter endt arbeidsdag. I tillegg til lønna fra OsloKollega, mottar hun lønnstilskudd fra Nav.

– Det er noe med å ha en jobb der man vet man er trygg. Hvor man vet at man får være den man er, at det er takhøyde.

Sykler marinert i salt

Det er travle tider her, forteller Jannecke. Flere har begynt å sykle på strødde veier om vinteren, noe som fører til at det kommer inn sykler til service her året rundt.

– Veiene er fulle av salt om vinteren, så elsyklene er helt marinert i salt når de kommer inn til oss.

Stadig flere i bydelen fått øynene opp for sykkelverkstedet, og det har vært en jevn økning av kunder siden oppstarten i 2004. Én av dem som er innom i dag, forteller at OK:sykkel er det eneste stedet hun går til for å få reparert syklene sine. I dag er hun her for å få gjort litt vedlikehold på elsykkelen sin.

– Det er fint å gå til noen som kan det de driver med.

Inkludert i næringslivet

Avdelingsleder på Lambertseter, Merete Jangås, forteller at OsloKollega er i en endringsfase hvor de nå ønsker å etablere seg i næringslivet i enda større grad. Derfor er de på utkikk etter både sykkel- og it-verksteder de kan samarbeide med, slik at flere av arbeidstakerne kan komme seg ut av lokalet på Lambertseter og inn i andre bedrifter.

– Lambertseter arena slik det er i dag, skal forandres innen 2025. Vi er på utkikk etter samarbeidspartnere innenfor sykkel og ikt, der vi kan etablere opplæringshuber.

Målet er at OsloKollega skal bidra med inkluderingskompetanse og god arbeidskraft. Siden arbeidstakerne her får tilskudd fra Nav, får bedriftene god hjelp uten å måtte ta noen økonomisk risiko.

– De ordinært ansatte får jobben sin effektivisert gjennom at OsloKollega tar noen av arbeidsoppgavene, og de fra OsloKollega lærer mer gjennom å samarbeide med ordinært ansatte.

Ved utgangen av april 2023 var det registrert 98 400 arbeidssøkere hos Nav. Noen av dem kommer til OsloKollega, hovedstadens største bedrift innen arbeid og inkludering. Og det er ikke tilfeldig at de blant annet satser på reparasjon av sykler og datamaskiner.

– Arbeidsinkludering og reparasjonsbransjer henger veldig godt sammen. Du trenger ikke mastergrad, og du skal ikke være professor. Vi trenger flest folk på gulvet til å gjøre et stykke arbeid, sier Merete.

En av grunnene til at de ønsker å få flere arbeids­takere ut i eksterne bedrifter, er at kollegagruppen blir mer variert.

– Det er noe med det splittet, dere er der og vi er her, forklarer Merete.

Arbeidstakerne som kommer hit fra Nav har ulike bakgrunner. Noen har utfordringer med mental helse eller rus, andre har vært i fengsel, og noen har helseutfordringer som gjør at de har falt utenfor arbeidslivet. Men det skorter ikke på arbeidskapasitet, understreker Merete. Mange av de som er her i varig tilrettelagt arbeid jobber fulltid og er på plass allerede før lokalene åpner om morgenen.

Arbeidsoppgavene hos OK:sykkel er varierte, med alt fra logistikk, varemottak og salg til demontering og kundeservice, så man må ikke kunne reparere sykler for å jobbe her. Avdelingsleder Merete forteller at arbeidstakerne ofte er redde for å trå feil i starten, men at de får god støtte og opplæring.

– Mange av de nyeste som kommer til oss, starter med å demontere syklene, for da kan man ikke gjøre feil. Vi er opptatt av å ta vare på hverandre, og det smitter over.

Syklene som er reparert selges i et butikklokale vegg i vegg med sykkelverkstedet. Her selger de også brukt elektronikk fra OK:data, slik som gamle iMac-er, tastatur og projektorer. Noen ganger i året arrangerer de dessuten sykkelmarked med reduserte priser. Dette skjer gjerne ved vårens ankomst, og rett før skolestart. Her får arbeidstakerne også øvd seg på å bli gode selgere. Pengene de tjener på salg i butikken, går tilbake til å drifte huset, og Merete er klar på at de ikke gjør dette for å tjene penger.

– Det vi tjener på, er at folk får jobb.

Skitt under lange negler

Inne på verkstedet står Kristin og mekker. Da hun begynte å jobbe her som veileder i 2018, var hun den eneste dama på verkstedet og bestemte seg for å begynne å gå med rosa.

– Jeg har også rosa arbeidsbukse, det var det første jeg fikk. Rosa sykkel og sykkelhjelm har jeg og, sier hun med et stort glis om munnen.

De rosa neglene ser ut som de kan by på utfordringer som sykkelmekaniker, men Kristin har alltid hatt dem, og sier hun ikke får gjort noe uten dem.

–De er jo fila ned nå, jeg kan ikke ha de kortere enn dette.

Kristin liker å jobbe med hendene, og er ikke redd for å få møkk under de lange, rosa neglene.

– Jeg hadde aldri skrudd på sykler før jeg begynte her, men jeg har skrudd på «gamle amerikanerær». Jeg liker å skru.

Da hun var yngre brukte hun å demontere gamle klokker, og det var ikke alltid delene passet når hun skulle montere dem sammen igjen. Men Kristin prøver alltid flere ganger før hun gir opp et prosjekt. Her på verkstedet har hun fått god mekketrening, spesielt under koronapandemien. Da ble deltakerne fra Nav sendt hjem, mens stadig flere begynte å sykle heller enn å ta offentlig transport.

– Da var vi bare to på jobb og skrudde enormt mange sykler. Folk fant fram syklene sine fra lengst inne i boden og skulle ha service på dem. Det var lærerikt.

Nå har de inntaksstopp på nye sykler for å få tid til å gi service på de syklene som allerede er inne.

– Det er mange som kommer inn med sykler i løpet av en dag. Tirsdag etter påske slår aldri feil, da smeller det. På det meste har vi tatt imot 25 sykler i løpet av én dag, da må vi si at det tar opp til 14 dager før de er ferdig, forteller Kristin.

– Det er ikke mange nok sykkelverksteder, legger Jannecke til.

Gjennom årene hun har jobbet her, har det vært mange deltakere innom. Siden noen har kortere arbeidsdager og ulike stillingsprosenter, varierer det hvor mange som er på jobb, men Kristin forteller at det på det meste er åtte her samtidig. De som er her på arbeidsforberedende trening, skal kun være her i fire måneder før de får seg jobber i det ordinære arbeidslivet, men Kristin har fortsatt kontakt med mange av dem.

– Mange er redd for å gå ut i jobb, så jeg sier at de kan ringe meg når som helst. Jeg snakker med mange av dem på telefon enda.

Mestring er alfa og omega

Henning er også veileder i OsloKollega. Han bruker egne erfaringer for å hjelpe kollegaene sine.

– Jeg liker å hjelpe mennesker, det gjør jeg på privaten også. Jeg har levd et ganske heftig liv, og når man klarer å snu det til noe positivt, er det en erfaring du aldri kan lese deg opp til, sier han.

Henning gjør sitt beste for at kollegaene skal få en morsom arbeidshverdag – han forteller vitser og gir støtte. Mange av de nye arbeidstakerne som kommer hit, går gjennom en stor utvikling i løpet av tiden hos OsloKollega.

– Mange bruker lang tid bare på å møte opp til første arbeidsdag, for det er høy terskel i seg selv. Det å mestre noe er alfa omega, da får du en god følelse.

Både Henning, Kristin og Jannecke har bakgrunn fra andre håndverksyrker, og Henning har tidligere jobbet med å reparere klokker.

– Det å skru på en sykkel er mye mer enn folk tror. Det er vanvittig mye detaljer. Du kan mer eller mindre gjøre alt om du er god med henda. Du kan nesten bli urmaker, sier han, med trykk på nesten.

På verkstedet er de i alle i full gang med å skru på hver sin sykkel. Stemningen er god, selv om alle er fokusert på sine egne prosjekter. Mens Jannecke vasker en sykkel med høytrykksspyler, prøver Rolf Emil å reparere girene på en annen. Kristin skrur på en elsykkel for en kunde mens hun sipper på en rosa energidrikk. Henning skifter deler på en DBS og konkluderer:

– Å være god med hendene, gjør noe med hodet.

[FAKTA]

OsloKollega

Ble startet i 1966 og har ulike tilbud for arbeids­søkere som står uten jobb.

Arbeider på oppdrag fra Nav og eies av Oslo kommune, Blindemissionen IL, Gustav Borch-Nielsen, Lars Olav Dybsjord og Møller Medvind AS.

Har tilbud innen flere fagfelt på ulike lokasjoner, såkalte arenaer, på Skullerud og Lambertseter, samt i bedrifter som Comfort Hotel Børsparken.

OsloKollega er partner i Kopano, en landsdekkende kjede av arbeids- og inkluderingsbedrifter.

OK:sykkel ble startet i 2004, og arbeidsoppgavene inkluderer transport, varemottak, reparasjon, logistikk, kundeservice og salg.

De har sykkelutsalg i lokalene på Lambertseter, og markedsdager flere ganger i året.

Artikkelen sto på trykk i =Oslo nr. 6/2024.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *